< Home

Likheter och olikheter

För att reda ut lite saker.

Bakelse är ett bakverk i portionsstorlek, till skillnad från en tårta där en portion (en tårtbit) bara är en bit av bakverket. Man använder begreppet bakelse om ett sammansatt bakverk, som en semla eller en budapestbakelse, men inte om ett mariekex eller ett pepparkakshjärta, som mera tillhör gruppen småkakor.

Sen läser vi detta..

Godis, sötsaker, är en typ av livsmedel. Ordet kan härledas från "god" och "gott", eller ordet "godsaker". Enligt Svenska Akademiens ordbok (SAOB) finns det belägg för att ordet använts så tidigt som 1887. "Godis" används även i sammansättningar, som till exempel godisgris, godismonster, julgodis, påskgodis, lördagsgodis och lösgodis.

Där kan vi fastställa att bakelse inte är godis men vi kan se likheten med orden som god och gott, som godispåse.
Men hur fan kunde jag få en godispåse och inte en bakelse som Mami beställt till mig över nätet. Inte nog med att blommorna kom idag (dom sa att dom ringt på men inget öppnat. Not true, Muttis var hemma hela dagen!!).
Tycker synd om familjen som lagt ut pengar. Kan inte titta på mina halvtrötta tulpaner utan att vilja ringa upp affären.
Men Mami tanken var underbar, och blommorna är fina men trötta.
Älskar er!

Imorn börjar livet, gymmet ska få finbesök i form av mig:)
Malin berättade igår att Elixia gymmet vid Colosseum Park är känt för att ha det snyggaste folket som tränar och jobbar där (med andra ord mina ögon såg rätt:) ). Hoppas dom sugit tillräckligt på den karamellen för imorn börjar jag och då blir det andra bullar. HAHA!
Hami är så ur form just nu, hehe. Men när ni ser mig nästa gång så jäklar vad fit jag ska vara.

Tack Hjördis, Henrich och Elias för det fina mms:et. Min favvo bäse-fräse, så vacker.

Dagens begäran; Skriv i era bloggar nu folket. Låtsas inte om som att ni har något liv och inte har tid, det är lögn de vet vi allihop:) Se så logga in och skriv nu.


Comments

Make your comment here:

Name:

E-mail: (Won´t get published)

Your Blog?!:

Comment:

Remember me?
Trackback
RSS 2.0